JAK JÍ ZVEDNOUT?

 

Čas od času se jistě u každého vynoří potřeba motorku zvednout. Zde nemyslím jak jí zvednout ze silnice po pádu a postavit na kola. Nejdřív je v tomto případě potřeba zvednout sebe, přepočítat kosti a „drůbky“ a je-li vše OK, pak postavit motorku na kola už je brnkačka.

Tenhle důvod zvedání motorky nikomu nepřeju.

            Jsou ale i jiné důvody. Zpravidla se jedná o nutnost opravit něco, čemu brání kola (kolo) na zemi. Zcela nejběžnějším a nejčastějším úkonem je údržba řetězu. Řetěz je nutné nejdříve očistit a potom namazat. Některé motocykly mají centrální stojan a tady pak není co řešit. Většina chopperů jej ale nemá a problém je na světě. Jedna možnost je, pobíhat s motorkou po dvorku a pracovat vždy s kouskem řetězu, který je zrovna přístupný. Pohodlné to tedy není. Druhou možností je nějak stroj zvednout.

Na trhu je dost různých typů zvedáků v mnoha cenových kategoriích. Já se zde zmíním jenom o těch jednoduchých a levných.

Obr 1:

Tenhle jsem koupil už před delší dobou. Stál několik stokorun. Je velmi univerzální. Rozteč bočnic je jednoduše nastavitelná. Umí zvednout pouze zadní kolo. Nefunguje na nesouměrných zadních vidlicích, tj. u motorek s kardanem, kde je jedna strana zadní vidlice tvořena ocelovým profilem a druhá trubkou ve které vede hřídel. Je velmi stabilní a umožňuje zcela bezpečnou údržbu řetězu nebo i demontáž zadního kola. Na rovné podložce je možné bez problému motorku zvednou, aniž by se potřeboval pomocník k udržování rovnováhy.

Obr 2:

Podobný hever jsem viděl někde na netu. Porozhlédnul jsem se po dílně, našel vhodný materiál, vzal rozbrusku a svářečku a „uvařil“ ho sám. Zvedací páka je demontovatelná. Jednak se bez ní dá kolem motorky lépe pobíhat a i při uskladnění je to výhoda. Hever zvedá celou motorku. Dává se pod motor. Funguje ale pouze na strojích s dvojitým rámem pod motorem. Před použitím je nutno se přesvědčit, zda výfuky nejsou níž než rám. Mohlo by dojít k jejich poškození. Pokud ano, je nutné mezi hever a rám vložit vhodné prkénko. Hever je stabilní a umožňuje zvednutí motorky bez pomocníka. Vyžaduje to ale trochu sílu, protože v tomto případě se zvedá celá váha motorky.

Obr 3:

Tenhle kousek jsem také „uvařil“. Je určen pro větší motocykly, u kterých motor tvoří součást rámu. Asi všechny tyto motory mají na spodní straně něco jako oko. Na ten je nutné připevnit stříbrný mezikus ležící před heverem, tak jak je to na obrázku:

I tenhle hever je stabilní. Lze na něm zvednout motorku v jednom člověku, ale pro větší pocit jistoty je lepší pomocník, který stroj jistí před pádem při zvedání. Já takhle zvednul celou motorku, když sem potřeboval přezout obě kola. V tom případě bylo nutné použít ještě pomocné stojánky, aby mi bez kol někam nepřepadla (dopředu nebo dozadu)

Pro demontáž předního kola ještě existuje „nouzovka pro odvážné“. Dát motorku na pohotovostní stojan a překlopit směrem na sebe. Motorka stojí na stojanu a zadním kole, přední kolo je ve vzduchu. Na protější straně než jsme my, je třeba podložit vhodně motor, padací rám, nebo jiné místo tak, aby přední kolo zůstalo ve vzduchu a ona při tom nespadla když jí pustíme. Vypadá to divoce, ale opravdu to funguje a někdy třeba jiná možnost není.

 

Nakonec jenom pár připomínek, které nám připadnou jasné, ale někdy se na ně zapomene.

Motorku vždy zvedejme na tvrdé stabilní podložce, ne na zmoklém trávníku, hlíně, písku atd.

Vše co potřebujeme povolit (osy kol apod.), povolujme když motorka stojí na zemi. S utahováním je to stejné.

Okolo zvednuté motorky si zachovejme pořádek. Pokud tam bude „nepřehledno“, vystavujeme se riziku, že na něco šlápneme, o něco zakopneme, ve snaze neupadnout se opřeme o motorku, nebo si hever podkopneme, a tím si zkazíme celé odpoledne.

Před úkonem si uvědomte svoje fyzické možnosti. Přehnaná statečnost není na místě.

I třeba „jenom“ přeražený prst může na delší dobu vyřadit z provozu a to je zejména v sezóně nepříjemné. Nejsme-li si jisti, požádejme někoho o pomoc.

 

                                                                                                                                                                                           Miloš