JÍZDA VE SKUPINĚ
Bezpečná
jízda ve skupině vyžaduje určité znalosti a určitou disciplinu. Důležité
je neohrozit sebe ani ostatní jezdce ve skupině. Podle zkušeností tuzemských
i zahraničních motorkářů nejvýhodnější je jízda
ve formaci. Maximální
počet motorek ve formaci je doporučován 8. Uspořádání formace zabraňuje
vniknutí vozidel do skupiny. Motorky jedou ve dvou řadách. Vedoucí jezdec
jede v levé řadě formace, aby měl přehled o celé skupině za sebou.
Druhý v pořadí jede v pravé řadě formace s odstupem za prvním
přibližně 1 sekunda. Další jedou střídavě v levé a praví pozici.
Každý má odstup 2 sekundy od jezdce přímo před sebou a
1 sekundu od jezdce šikmo před sebou. To znamená, že žádní jezdci nejedou
v jednom okamžiku vedle sebe. Sestava připomíná šachovnici. Tato
formace umožňuje dostatečná prostor například pro vyhýbací manévr nebo
dobrzdění. Každý má svoje místo.
Zásadně se nepředjíždí,
protože by to mohlo vést k ohrožení bezpečnosti skupiny. Každý
jezdec ve skupině si hlídá jezdce jedoucího za ním.
Poslední jede podle situace a potřeby. V případě nutnosti změny jízdního
pruhu (odbočování) vjíždí do pruhu jako první
a uzavírá tak pruh před předjížděním dalších vozidel dokud se do něj
nezařadí celá skupina. Ideální je, pokud je první a poslední ve spojení
radiostanicemi. Jinak ale postačí i předem domluvené nebo standardní signály
rukou.
V případě poruchy některého
stroje jezdce na něm ostatní
nechají zajet ke kraji a pokračují v jízdě do místa kde je možné
bezpečně zastavit. U porouchaného stroje zastaví poslední jezdec (měl by být
vybaven nářadím) aby pomohl s případnou opravou, nebo mohl informovat
o nepojízdnosti motorky ostatní vedoucího skupiny.
Pokouší-li se zastavit vedoucího jezdce policista, zastavuje celá skupina.
Začne-li se skupina trhat (například ve městě nebo ve složitějším
úseku), vedoucí jezdec ji na vhodném místě zastaví a počká než dojedou
všichni. Na světelných křižovatkách není vhodné aby začátek formace
„stíhal oranžovou“ a došlo tak k roztržení skupiny. Je vhodné aby
všichni jezdci byli předem seznámeni s trasou a byla domluvena místa
spojení skupiny v případě jejího roztržení vlivem provozu nebo jiných
důvodů.
První a poslední jezdec ve skupině by měli být ti nejzkušenější.
Vpředu by měly být motorky se slabším výkonem
Změna jízdního pruhu: První jezdec zapne blikač, aby upozornil ty za
sebou, že bude změna pruhu. Jednotliví jezdci okamžitě zapnou svoje blikače.
Zadní jezdec jakmile je to možné zabezpečí nový jízdní pruh. Jezdec zásadně
mění směr tak, jak ho mění ten před ním. Nikdo
nemění směr dříve než před ním jedoucí jezdec.
Parkování: vedoucí (je-li to možné) vybere místo pro zaparkování celé
skupiny. Zaparkujeme vedle sebe, v jedné řadě šikmo k okraji místa
parkování.
Vjíždění na hlavní: pokud je to nutné zajišťuje třetí (vjíždění
vpravo) nebo třetí a čtvrtý (vjíždění vlevo nebo přejíždění) jezdec
tím, že vjede do příslušného pruhu a zablokuje jej dokud skupina
neprojede. Pak jedou za ní a poslední jim umožní zařadit se před něj.
Pozor na to, že tím si vlastně přednost vynucujeme. Dělejme to s rozumem
a počítejme s tím, že leckterý „plechovkář“
to nemusí v klidu ustát.
Jízda ve skupině je jedním z nejsilnějších motorkářských zážitků.
Je nutné se řídit zdravým rozumem, neriskovat a neohrožovat sebe ani ostatní.
Pokud dojedeš skupinu motorkářů jedoucích ve formaci zařaď se a nepředjížděj.
Pravidla jízdy ve skupině vznikla v USA po řadě vážných dopravních
nehod, způsobených řidiči, kteří se chtěli při předjíždění vklínit
mezi skupinky motorkářů. Předjíždění kompaktní skupiny motorek bez velkých
mezer je obtížné a nebezpečné řidiče odrazuje.
Odkazy: např: www.cruisers.cz, www.motochuye.com, www.koprivnicti-motorkari.xf.cz