PROBUZENÍ Z HYBERNACE
Přijde mi hrozně dávno,
co jsem o zazimování motorek a slíbil, že až přijde čas tak napíšu o
„odzimování“. Jaro sice ještě není, ale je teplo, třeba oschnou
silnice a někomu rady přijdou vhod.
Probuzení je snadnější než uložení,
protože před uložením jsme na motorce všechno promazali a vyčistili, takže
je vlastně připravená k provozu. Tak tedy sejmeme plachtu, nebo něco čím
je přikrytá, poodstoupíme a pokocháme se pohledem. Pokud jsme provedli
konzervaci pečlivě, odpovídala prostředí, ve kterém byl stroj uložen,
nebudeme rozčarování korozí na chromu a jiných místech. Namontujeme dobitý,
správně elektrolytem doplněný akumulátor. A teď to přijde. Rozechvělou
rukou otevřeme benzínový kohout, otočíme klíčkem zapalování a stiskneme
spínač startéru.
Jsou motorky,
které po zimní odstávce nastartují okamžitě, jsou takové,
které nenastartují a pak takové mezi tím. V prvém případě si otřeme
orosené čelo a posloucháme ten nádherný zvuk, který jsme tak dlouho neslyšeli.
V ostatních případech se podíváme na to, jak vyhrát (nemyslím ve
Sportce na jinou motorku, myslím nad stávkujícím motorem).
Pro
jistotu zkontrolujeme,
jestli funguje zapalování – to jsme probírali ve článku o akumulátoru a
elektroinstalaci. Zpravidla to bude v pořádku. Takřka ve všech případech
je neúspěšný první po zimní start způsoben palivem. V první řadě
Naturál stárne poměrně rychle a není-li v něm stabilizátor, může v tom
být problém. Dál, veškerý „benzínový smrad“ (vůně) z motoru
vyprchal a teď v něm nemá co hořet. Nejjednodušší tedy je, pokud
motorka nemá palivové čerpadlo, otevřít benzínový kohout nějakou dobu před
pokusem o start. Benzín naplní plovákovou komoru a začne se odpařovat do sání
a pak při startu třeba udělá vhodnou směs. Udělejme pokus. Startér a
akumulátor netýrejme dlouhým držením spínače.
Dvou až tří vteřinové roztočení startéru stačí, pak chvíli počkat a
další pokus. Ti šťastnější nastartují. Pokud ne, neztrácejte naději.
Vyhrajete. Ideálním pomocníkem v těchto případech je startovací
spray. Obsahuje těkavé a snadno zápalné látky. Správný postup je následující.
Otevřete airbox a vyjměte vzduchový filtr. Vypněte sytič a naplno otevřete
plyn. Krátce stříkněte spray do sání. S plným plynem a vypnutým
sytičem nastartujte. Jakmile motor chytí
okamžitě zavřete plyn a otevřete naplno sytič. Někdy bude zapotřebí
pokus zopakovat. Po Nastartování pak už manipulujte se sytičem tak, jak jste
zvyklí při každém studením startu. Pokud nemáte spray není nic ztraceno.
Vyšroubujte svíčku (svíčky) a do každého válce dejte trochu benzínu. Zašroubujte
svíčky, nasaďte „fajifky“ a bez plynu na plný sytič startujte. Možná
bude také nutno pokus několikrát zopakovat, než se motor udrží v chodu.
Pokud to přeženete a motor „ulejete“, je třeba startovat bez sytiče a s plným
plynem.
Někteří
motorkáři chodí motor přes zimu několikrát startovat. Jeho životnosti to
moc neprospívá, protože studený motor po startu moc nemaže. Nadšené z toho
nejsou ani svíčky, protože se po chvilkovém běhu motoru nedostanou na svou
samočistící teplotu a usazuje se na nich olej a karbon. Můžete tomu nevěřit,
můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak to jediné co s tím můžete
dělat.
Šťastný a úspěšný start.
Miloš