PROBUZENÍ Z HYBERNACE

 

            Přijde mi hrozně dávno, co jsem o zazimování motorek a slíbil, že až přijde čas tak napíšu o „odzimování“. Jaro sice ještě není, ale je teplo, třeba oschnou silnice a někomu rady přijdou vhod.
            Probuzení je snadnější než uložení, protože před uložením jsme na motorce všechno promazali a vyčistili, takže je vlastně připravená k provozu. Tak tedy sejmeme plachtu, nebo něco čím je přikrytá, poodstoupíme a pokocháme se pohledem. Pokud jsme provedli konzervaci pečlivě, odpovídala prostředí, ve kterém byl stroj uložen, nebudeme rozčarování korozí na chromu a jiných místech. Namontujeme dobitý, správně elektrolytem doplněný akumulátor. A teď to přijde. Rozechvělou rukou otevřeme benzínový kohout, otočíme klíčkem zapalování a stiskneme spínač startéru.
            Jsou motorky, které po zimní odstávce nastartují okamžitě, jsou takové, které nenastartují a pak takové mezi tím. V prvém případě si otřeme orosené čelo a posloucháme ten nádherný zvuk, který jsme tak dlouho neslyšeli. V ostatních případech se podíváme na to, jak vyhrát (nemyslím ve Sportce na jinou motorku, myslím nad stávkujícím motorem).

           
Pro jistotu zkontrolujeme
, jestli funguje zapalování – to jsme probírali ve článku o akumulátoru a elektroinstalaci. Zpravidla to bude v pořádku. Takřka ve všech případech je neúspěšný první po zimní start způsoben palivem. V první řadě Naturál stárne poměrně rychle a není-li v něm stabilizátor, může v tom být problém. Dál, veškerý „benzínový smrad“ (vůně) z motoru vyprchal a teď v něm nemá co hořet. Nejjednodušší tedy je, pokud motorka nemá palivové čerpadlo, otevřít benzínový kohout nějakou dobu před pokusem o start. Benzín naplní plovákovou komoru a začne se odpařovat do sání a pak při startu třeba udělá vhodnou směs. Udělejme pokus. Startér a akumulátor netýrejme dlouhým držením spínače. Dvou až tří vteřinové roztočení startéru stačí, pak chvíli počkat a další pokus. Ti šťastnější nastartují. Pokud ne, neztrácejte naději. Vyhrajete. Ideálním pomocníkem v těchto případech je startovací spray. Obsahuje těkavé a snadno zápalné látky. Správný postup je následující. Otevřete airbox a vyjměte vzduchový filtr. Vypněte sytič a naplno otevřete plyn. Krátce stříkněte spray do sání. S plným plynem a vypnutým sytičem nastartujte. Jakmile motor chytí okamžitě zavřete plyn a otevřete naplno sytič. Někdy bude zapotřebí pokus zopakovat. Po Nastartování pak už manipulujte se sytičem tak, jak jste zvyklí při každém studením startu. Pokud nemáte spray není nic ztraceno. Vyšroubujte svíčku (svíčky) a do každého válce dejte trochu benzínu. Zašroubujte svíčky, nasaďte „fajifky“ a bez plynu na plný sytič startujte. Možná bude také nutno pokus několikrát zopakovat, než se motor udrží v chodu. Pokud to přeženete a motor „ulejete“, je třeba startovat bez sytiče a s plným plynem.
           
Někteří motorkáři chodí motor přes zimu několikrát startovat. Jeho životnosti to moc neprospívá, protože studený motor po startu moc nemaže. Nadšené z toho nejsou ani svíčky, protože se po chvilkovém běhu motoru nedostanou na svou samočistící teplotu a usazuje se na nich olej a karbon. Můžete tomu nevěřit, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak to jediné co s tím můžete dělat.
            Šťastný a úspěšný start.                                               

                                                                                                            Miloš